סתוונית תשבץ ראשונה, פורחת בצפון הגולן בהר-חזק (תל חזקה)

אבי שמידע, חוג כלנית, המחלקה לאבולוציה ואקולוגיה והמרכז לרציונליות, האוניברסיטה העברית בירושלים –  avi.shmida@gmail.com

הצלם : אבי בן-סידי
——————————–
התצפית: 15.9.2023
פרסום:    22.9.2023
——————————-
תקציר: זהו זמן פריחתם של מבשרי הגשם הפורחים ללא עלים: מין סתוונית שני התחיל לפרוח בארצנו והאתר הראשון בו פרחה סתוונית התשבץ הוא במרומי הר-חזק (תל חזקה) בצפון הגולן ברום 1143 מטר. סתוונית התשבץ Colchicum hierosolymitanum  היא מין קרוב מאוד לס.ירושלים ובגולן נמצא אוכלוסיות מעבר ביניהן. גם למין זה יש "היפוך פריחה" כאשר הסתווניות המאחרות פורחות במעונות נמוכים כמו צומת גולני ומרכז הגולן.
==================


סתוונית התשבץ 1983 מרום-גולן יאיר אור ©

זהו זמן פריחתם של מבשרי הגשם הפורחים ללא עלים: מין סתוונית שני התחיל לפרוח בארצנו והאתר הראשון בו פרחה סתוונית התשבץ הוא במרומי הר-חזק (תל חזקה) בצפון הגולן ברום 1143 מטר. סתוונית התשבץ Colchicum hierosolymitanum  היא מין קרוב מאוד לס.ירושלים ובגולן נמצא אוכלוסיות מעבר ביניהן. שני הסימנים העיקריים המבדילים את ס.התשבץ מס.ירושליים הוא דגם קווי התשבץ בעלי העטיף (הכותרת) והמאבקים הכהים לעומת המאבקים הצהובים בסתוונית ירושלים. המין אנדמי "פורמלית" לרמת דלתון, הגולן ומזרחה עד הר-הדרוזים אך מיני סתווניות קרובים ביותר סיסטמטית גדלים בצפון-סוריה תורכיה ובבלקן (ויש הרואים בהם טקסון אחד כמו כותב שורות אלה).

              
סתוונית התשבץ:  פורחת בתל-פזרה, הצלם ליאור אלמגור © 21.10.11

גם למין זה יש "היפוך פריחה" כאשר הסתווניות המאחרות פורחות במעונות נמוכים כמו צומת גולני ומרכז הגולן. תצפיות נוספות ושליחת תמונות ובהן מצולמים המאבקים, יביאו לפתרון התעלומה – האם סתוונית ירושלים היא מין עצמאי מסתוונית התשבץ או תת-מין שלה. וכמו כן נבדוק האם באמת קיים "היפוך פריחה" במין זה, כלומר האם האוכלוסיות ברום טופוגרפי גבוה מתחילות לפרוח באופן עקבי ומשמעותי קודם לאוכלוסיות הגדלות במעונות נמוכים.

ספרות:

דפני א שמידע א ואבישי מ 1975 הפריחה של מבשרי הגשם בצמחיית א"י.
"טבע וארץ", י"ז :6, 269-268.
שמידע א וכהן ע 1987 נסיכי החורף. "טבע וארץ", כ"ט: 3 עמ' 56-55.
שמידע א 2015 הגיאופיטים פורחי הסתיו בישראל ושוק ההאבקה הסתווי, כתב-עת "כלנית" מספר 2.

====================
כל הזכויות שמורות ל"כלנית" ©
לציטוט:  שמידע א. 2023.  סתוונית תשבץ ראשונה פורחת בצפון הגולן בהר-חזק (תל חזקה). כתב עת "כלנית", 9. 
====================

Print Friendly, PDF & Email