משטחי פריחה של סתוונית היורה Colchicum stevenii בקיבוץ יסעור – היפים בישראל?!

גדעון סגלי, קיבוץ מצובה – segalig@gmail.com
נוגה ראובן, מנות –   nogareuven@gmail.com
אבי שמידע –      avi.shmida@gmail.com
11.11.2017

בעקבות שני פרקי הגשם הגדולים שירדו במישור החוף בצפון הארץ נמצאת עתה סתוונית היורה Colchicum stevenii בשיא הפריחה. ב- 11.11.2017 הפנו אותנו חברים לעבר ה"גבעה הלבנה" הנמצאת בפאתי צפון מערב של קיבוץ יסעור בעמק עכו. במקום פורחים משטחי סתווניות אשר טרם ראינו כמוהם בישראל.

סתוונית היורה.  צילם: גדעון סגלי © סתוונית היורה.  צילם: גדעון סגלי ©
משטחי פריחה של סתוונית היורה.  צילם: גדעון סגלי ©
להגדלה – לחצו על התמונות

סתוונית היורה היא המין השכיח ביותר של סתוונית בארצנו. רוב האוכלוסיות מתחילות לפרוח ללא עלים לאחר פרק גשם שבו יורדים יותר מ-3 מ"מ, בסוף ספטמבר ובאוקטובר. ככל שהעונה מתאחרת, גם עובי גשם יותר קטן יביא להופעת הפריחה. כל פרט של סתוונית מוציא 5-1 פרחים, תלוי בגודל הפקעת והעלים מציצים לקראת סוף הפריחה. מין זה גדל לרוב בקרקעות רדודות ובכיסי סלעים ועל גבי משטחי נארי. אונות עטיף הפרח צרות וששת המאבקים צהובים (לעומת מין הסתוונית מקפריסין Colchicum pusillum שהיא מין ויקרי לס.היורה עם מאבקים כהים). מעניין כי הפרחים האחרונים בסדר הפריחה חסרי עמודי עלי כלומר מתפקדים אך ורק כזכרים, תופעה שכיחה בפרחים של מיני צמחים אחרים (כגון צלף, באשן, דגניים רבים).
צבע הפרחים, בדומה לזה של רקפת מצויה, נובע חלקו מתכונה גנטית וחלקו מתנאי הסביבה. רוב סתווניות היורה ורודות אך בתוך אותה אוכלוסיה אפשר למצוא פרטים לבנם ופרטים עשירי צבע ורוד עמוק (ראו בתמונות).

סתוונית היורה. צילם: גדעון סגלי © סתוונית היורה. צילם: גדעון סגלי © סתוונית היורה. צילם: גדעון סגלי ©
צבעים שונים בפרחי סתוונית היורה. צילם: גדעון סגלי ©
להגדלה – לחצו על התמונות

מדוע נוצרו משטחי הפריחה הנהדרים דווקא בגבעה הנמוכה בפינת קיבוץ יסעור? איננו יודעים! הקרקע הרדודה על גבי שכבת גיר היא בית-גידול נוח לסתוונית היורה. יתכן שנמלת הקציר השכיחה במקום עוזרת להפיץ את הזרעים המצוידים בגופיף שומן מיוחד (אלאיוזום); הנמלים אוכלות רק את האלאיוזום ואינן פוגעות בזרעים ומפיצות את הזרעים למרחקים קרובים.

===========================
כל הזכויות שמורות ל"כלנית" ©
ציטוט: סגלי ג ראובן נ ושמידע א 2017 משטחי פריחה של סתוונית היורה Colchicum stevenii בקיבוץ יסעור – היפים בישראל?!, חדשות בוטיות, כתב-עת "כלנית" מספר 4.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה