מלחמה במרומי החרמון : דבורי-דבש דוחקות את דבורי הבר הטבעיות בשמורת החרמון

אבי שמידע avi.shmida@gmail.com
צילם : חנן יחיאלי
25.7.2018

שנים אנו מטיילים בחרמון ונהנים משפעת מיני הצמחים ומכתמי הפריחה העזים הדומים לאזורים אלפיניים אחרים בהרים גבוהים. במיוחד בולט הדבר בארצנו שבה הקיץ יבש והפריחה שופעת מצטמצמת בחודשי יוני – אוגוסט אך ורק למרומי החרמון. בדומה למטיילים הפוקדים את מרומי החרמון בחפשם אחרי צמחים פורחים – כך גם דבורי הבר השכיחות בעונה זו ומבקרות את הפרחים המיוחדים לחלק הגבוה של החרמון. ואכן, בדומה למגוון המיוחד של מיני צמחים הגדל בחרמון וייחודי אך ורק לרכס זה בישראל – דגם דומה קיים גם בדבורי הבר. לדוגמה – מין נוסף של בומבוס החרמון הנמצא אך ורק בישראל בחרמון הגבוה (ראו בתמונות).

בומבוס החרמון בפרחי מרווה בוצינית;. צילם: חנן יחיאלי © בומבוס החרמון על מרוביון מקרין. צילם: חנן יחיאלי ©
מימין – בומבוס החרמון בפרחי מרווה בוצינית; משמאל – בומבוס החרמון על מרוביון מקרין. צילם: חנן יחיאלי ©
להגדלה – לחצו על התמונות

אך סכנה חדשה וקשה מרחפת על הפאונה הטבעית של דבורי הבר בחרמון: בשנים האחרונות מתירה רשות הטבע והגנים להציב עשרות כוורות של דבורי-דבש בתוך שמורת הטבע של החרמון ובשוליה. כך למשל הוצבו עשרות כוורות בעמק מן, בסיבוב בושרי בהר-חבושית ובמקומות נוספים. אמנם העדויות לדחיקת דבורי הבר על ידי דבורת הדבש בשלב זה הן עקיפות, אך בסיורים הרבים שערכנו השנה בחרמון נראית שכיחות יוצאת דופן של ביקורי דבורי-דבש ברבים ממיני הצמחים בעלי-פרחים צבעוניים בחרמון; דבורת הדבש הפכה להיות המין המבקר השכיח ביותר באזור החרמון ההררי מעל 1500 מטר ואף למצפה שלגים ברום 2230 מטר היא מגיעה מדי בוקר (ראו תמונות). לדעתנו  דבורת הדבש דוחקת את דבורי הבר. אנו מצפים שרשות הטבע והגנים תנקוט צעדי מנע יותר חריפים כדי למנוע מהדבוראים למקם את כוורותיהם בתוך שמורות הטבע ובשוליה ולהגן על דבורי הבר. אנו חובבי הפרחים והדבורים נעזור לה ברצון- אם נתבקש לכך.

חיפושית על בוצין דמשקאי. צילם: חנן יחיאלי © דבורת דבש בפרחי געדה  מזרחית. צילם: חנן יחיאלי © יערת המטבעות. צילם: חנן יחיאלי ©
מימין – חיפושית על בוצין דמשקאי -הר שרף, 1700 מ', 28.5.2018; במרכז – דבורת דבש בפרחי געדה  מזרחית – מצפה שלגים, 2150 מ', 22.6.2018; משמאל – יערת המטבעות, הר שרף, 1700 מ' 28.5.2018. צילם: חנן יחיאלי ©
להגדלה – לחצו על התמונות

=============================
כל הזכויות שמורות ל"כלנית" ©
ציטוט: שמידע א 2018 מלחמה במרומי החרמון : דבורי-דבש דוחקות את דבורי הבר הטבעיות בשמורת החרמון, חדשות בוטניות, כתב-עת "כלנית" מספר 5.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה